21 April 2014

Stripes wall

Assalamualaikum wbt & salam sejahtera semua pembaca. Nak di jadikan ceta aku ni br je pindah umah last Dec. Bila dah masuk umah baru ni,mesti la berkobar2 nak menghias rumah konon. Tapi yg paling aku semangat adlh menghias bilik si kecik yg bakal hadir dalam hidup kami. Aku suka sgt tgk stripe wall. Tp aku prefer yg painting punya, bukan pakai wallpaper. Ruang tamu bawah kami dh pakai wallpaper. Jd bilik si kecik ni aku nak buat eksperimen. Untuk pertama kalinya aku mengecat stripes ni. Meh sini aku tunjuk hasilnye ye. Jeng jeng jeng...

Ha..amacam? Ok x? Eyh,silap plak. Ni belum siap punye la. Nanti aku upload yg dh siap ye. Meh sini aku citer kaedahnye. Pergh,macam la terer sgt makcik ni. Memang x terer pun, lau x abis la eric x boleh cari makan. Kaedah ni pun aku search kat segala macam sumber yg ade kat pakcik google. Dari blog2 orang & web2 designer. Dah toksah cakap banyak,meh blajo mcm mana nak buat. Pasni uols boleh cr dinding2 umah uols atau mak bapak uols yg boleh uols eksperimenkan macam aku ni.

Alatan yg diperlukan :
-cat le (guna la banyak mana pun..mcm aku,guna 2 color)
-masking tape (penting utk buat line tu & supaya x comot line uols)
-tape (ni nak ukur kelebaran stripe yg di ingini)
-penimbang air (ni aku ganti dgn benang & pemberat..nanti aku citer)

Aku lupe sesangat nak amik pic semasa projek di jalankan. Terlebih excited la katakan. Jadi aku pinjam je la gambar yg bersumberkan pakcik google ni ye.

1)Pertama skali,ukur kelebaran dinding uols tu. Contohnye lebar dinding si kecik ni lebih kurang 2meter. 

2)So,aku bahagikan kepada 13( jumlah stripe yg aku nak). Tips dr aku agar uols gunakan juah stripes dgn no ganjil. Pastu bahagikan 2m/13 maka dapatlah 15.38cm utk every stripe. Aku genapkan aje jd 15.4cm,sng keje aku nanti.

3)tunggu ape lagi,gi la kat dinding tu & tandakan setiap 15.4cm tu. Untuk dapatkan keseimbangan,aku buat dr kiri sapai tengah, pastu aku amik dr kanan bawak ke tengah. So kalau stripe yg lebih/kurang tu biarlah dia duk kat tengah. X gitu?

4)dah tanda semua tu,aku gantungkan benang dr ats dengan meletakkan pemberat di hujung benang supaya dia membentuk 1 garisan lurus dr atas sampai bawah. 

5) benang tu akn jadikan line panduan utk korg tampal masking tape ok. Sila tampal dengan kemas sebab masa aku buat tu pandai pulak masking tape ni tercabut sendiri. Sabar je mak..

6) Ha,tandakan stripe mana yg nak di cat tu. Kang ralit mengecat x sedar pulak salah cat. Jangan salahkan mak.

7)tunggu apa lagi,cat la stripe korg tu. Pastikan cat x terlampau cair. Aku mmg pakai direct cat dr tin tu. Memang aku x dilute kan cat tu. Bila nak cat kat area masking tape tu,hati2. Jangan terlampau banyak cat kat berus @ roller tu sbb takut nanti dia meleleh & masuk kebawah masking tape. X comel tau..

8) Pastu boleh cabut masking tape tu. X payah tunggu kering sebab kalau uols tunggu cat kering br cabut,dikhuatiri cat akan terkopek bersama masking tape. Euwww,takmau takmau..

9) Tadaaa..tengoklah hasil kerja keras tangan keras uols tu ye. Macam aku yg terlebih puas hati. Lagi puas hati bila kena puji ngan incik hubby. Senyum sampai telinga nyah!!

No comments:

Post a Comment